Je to tu! FTM-350
350tku jsem objednával zejména kvůli jedné věci, která mi u TM-D710 chyběla. Jde o Bluetooth, jelikož jsem pásl po rádiu, které bych mohl vozit na také motorce a mohl používat HF v přilbě. Pokusím se popsat rozdíly mezi 710 a 350, tento článek se bude průběžně měnit, bylo neférové třeba odsuzovat ovládání v okamžiku kdy jedno rádio znám jak vlastní boty a druhé mám 24h. Zároveň jistě zapracuje syndrom „chválení svého koně“ pokusím se ho eliminovat ale možná v prvotním nadšení budu chyby nevědomky bagatelizovat. Na začátku budu uvádět znaménka + (líbí se mi) +- (má to klad i zápor) – (nepovedlo se)
První dojmy po 12h
Mechanická konstrukce
Stanice je až neuvěřitelně těžká na to jak je veliká. Konstrukčně je to bytelný vydlabaný ingot s velmi tlustým víkem. Myslím, že ho lze přejet Avií, aniž by došlo k jeho destrukci.
+- Stanice nemá větrák, výhodou je, na rozdíl od 710, že v domácím použití po zavysílání APRS nevydává v klidu žádný hluk. Otázkou je, zda se nebude nadměrně zahřívat, vzhledem k tomu, jak obrovský kus hliníku to je to možná nebude až takový problém, praxe ukáže.
+ Přední panel je z relativně houževnatného materiálu, snad by to mělo být odolné proti vodě
+- oproti D710 větší displej, použité fonty se mi ale moc nelíbí
– Proboha, proč soudruzi z Japonska použili PL konektor????
Obecné vlastnosti
+- Rozšíření je celkem jednoduché, jde o vyletování jednoho 0 odporu…. cca 5 min. (chce to pevnou ruku… je to tuším 0204)
+- Citlivost ani výkon jsem zatím neměřil, ale nezdá se mi výrazně odlišná od 710 jak na AMA, tak na profi.
+- funkce crosband repeatru je již v základu
Konektivita, ergonomie
+++++ GPS se dá zamontovat do předního panelu, citlivost je výborná
+++++ Stanice má 3 reproduktory, dva v předním panelu, jeden na stanici. V menu je možné si zvolit, jestli se mají používat na panelu, v těle nebo všechny. Dva na panelu jsou proto, že FM rozhlas je možné poslouchat stereo (v menu se dá stereo zakázat) Hlasitost je obstojná i na Hradecké dálnici, díky velikosti reproduktorů chybí basy. Pakliže do těla připojíme ext. repro, deaktivuje se jen ten v těle. V dodávce je přechodka z 3.5mm jack na CICNH, počítá se s tím, že se zřejmě propojí tento výstup se vstupem do autorádia.
+++++ Stanice má dva konektory kam se dá připojit mikrofon. Dle potřeby může být v těle i v panelu (to nemluvím o tom, že v panelu je tlačítko PTT a vestavěný mikrofon který je i za jízdy použitelný)
+ Na těle je konektor „line IN“ může se tam připojit třeba MP3 nebo jiný zdroj signálu, tlačítekm BAND se pak tento vstup aktivuje.
+ Přímo na panel se dá přišroubovat nabíječka na FPR1 či BT headset, nic se tudíž neválí po autě a nejsou potřeba pro nabíjení další kabely
Ovládání, funkčnost, možnosti a jiné
+- V dodávce jsou dva relativně tenké manulály. Na to že je to YAESU jsou psané velmi srozumitelně a přehledně, na můj vkus hodně stručné, musí se na dost věcí přijít metodou pokus omyl (např. funkce FPR1, jak nainstalovat BT modul…
+- Menu stanice je přehledné, oproti kenwoodu myslím i logičtěji řazené, jakmile člověk pochopí logiku, lze intuitivně naprogramovat vše potřebné včetně APRS.
– Velmi mi chybí PM, které jsem u 710 hodně používal
——– Yaesu nedodává SW na programování, zatím ho lze koupit u RT systéms, doufám, že ho nějaký šikula brzo napíše. Klovat paměti ručně je vopruz, naštěstí je to velmi jednoduché a rychlé. S výhodou lze použít funkci TUNE z APRS (přijde objekt s převaděčem, kliknu na tune, nastaví se kmitočet, odskok CTCSS, pak to jen dvěma kliky uložím do paměti.
+- Zatím nevím, jestli je to výhoda, nebo nevýhoda, paměti jsou různé na levé a pravé straně.
– SQL je přes tlačítko, nejsou tam dvojité potenciometry, na druhou stranu i při nejcitlivějším kroku se mi svévolně sám neotevřel, otázkou je jak moc v praxi to bude vadit.
+ K dispozici jsou stopky, měření průměrné rychlosti, count down timer, baročidlo umožňuje v grafu ukazovat tlak v závislosti na čase, nebo nadmořskou výšku v závislosti na vzdálenosti. Jak tyto grafy, tak displeje s aktuální rychlostí, souřadnicemi, nadmořskou výškou mohou být na displeji trvale. (v horní části zůstávají oba kmitočty a S-metry) Po zaklíčování nezmizí.
+ Je instalovaná zajímavá funkce AVC. Nastaví se hlasitost a v případě, že se otevře okno, nebo se zvýší okolní hluk, automaticky se audio zesílí
– Npřišel jsem na to, jak překopírovat data z paměti do VFO (třeba je tam nějaký figl, zatím jsem ho neobjevil)
+ FGPS1 – maličká krabička, která je v podstatě RX v 70cm pásmu. Je-li zasunutá v panelu, automaticky se do ní přepisuje kmitočet a po jejím vytažení na něm zůstává naladěna. Její citlivost je bohužel nevalná, ale jako pager funguje dobře. (mluví to z ní, a zůstane blikat LED dokud se tlačítekm nevyresetuje)
+ je možné nastavit inidikaci celé hodiny… pip pip pip piiiiip (celkem příjmný zvuk který nevyděsí)
APRS
+ Je možné nastavovat čas, po který zůstane na displeji informace o přijmutém rámci (nezávisle tak i pro MSG)
+ Tlačítkem BEACON lze přepínat tři módy: 1. klasický beacon třeba 1×5 min 2. Smart beaconing, 3. off
+ Je možné nejen filtrovat stanice které se zobrazují (filtrů je mnoho a dají se kombinovat, zajímavý je filtr na vzdálenost) ale i stanice, které se ukládají do listu. Tento list lze řadit dle času nebo třeba vzdálenosti.
+ Výborná je funkce, kdy ze může nastavit, aby stanice zapípala v případě, že se objeví někdo v nastavené vzdálenosti…. teď mi to začlo pípat…. OK2ZDL-9 jel 300m od baráku (mám nastaven 1km)
pokračování
+ U D710 mi dost vadilo že je nutné pro APRS dislokovat jednu stranu rádia (no stejně kadyž bylo APRS nalevo tak rušilo v převaděčovém segmentu 70cm) Byl tudíž například problém s posloucháním AIR a zároveň APRS. U FTM-350 jsou k dispozici 4 možnosti 1. Main Band 2. Sub Band, 3. L-BAND FIX, R-BAND FIX 4. L=TX / R=RX 5. L=RX / R=TX. t.j. D710 má pouze variantu 3. a 4. Nutno poznamenat, že FTM-350 má terminologicky jiné pojetí, MAIN band je ten, který je aktivní, SUB band ten který je neaktivní a je úplně jedno na které straně displeje se nachází.
UPDATE: Konečně zodpovězená jedna důležitá otázka. Firmware je možné updatovat bez nutnosti odesílání TRX do servisu. Yaesu vydalo verzi 1.1 a je k dispozici na webu i s popisem pro postup instalace. Tím je potvrzena funkce mechanického switche v těle rádia.
1.10.2010
Objevil se konkurenční SW k známému RTsystems jenž je za 48 USD. Jedná se o produkt G4HFQ který se specializuje na YAESU produkty, komě VX-3,5,8 a dalších již má i pro FTM-350 za přijatelných 15 USD.
http://www.g4hfq.co.uk/ftb350.htm
Prozatím vše
Pokračování 5.11.2010 upgrade na verzi FTM-350AR (FW 1.2)
Provedl jsem upgrade na verzi 1.2 Vše proběhlo podle přiloženého návodu a upgrade se povedl. Popíšu několik věcí, které mne na první pohled zaujaly.
– Dá se nadefinovat barva displeje pro POPUP MSG. např. objekty budou podsviceny zeleně, přijde-li maják od mobilní stanice, bude zelený, MSG třeba modrá.
– výstup RS232 se dá nadefinovat do několika módů.
——-GPS OUT:
$GPRMC,215924,A,4959.392,N,01536.946,E,000.0,061.9,051110,,*1D
$GPGGA,215924,4959.392,N,01536.946,E,1,06,,0258,M,,M,,*5F
——– PACKET
OE3XOC-10>APOT2A,OE3XKR,WIDE1,OK2KVM-2,OK0BAF-2,OK0BBF-2* [05/11/10 18:59:54] :
!4812.92N101609.10E# 13.1V 16C
OK1MAR-2>UPPW61,OK0BBK-2*,WIDE2-1 [05/11/10 18:59:59] :
‚*7Fl #1]W1,ELIX HAMSTORE-284680695=
———WAYPOINT
$GPWPL,5004.88,N,01427.04,E,438.950PR*61
$GPWPL,4958.63,N,01425.49,E,OK1KZE-6*3B
$GPWPL,4912.02,N,01741.46,E,438.725ZL*71
$GPWPL,4950.31,N,01414.36,E,OK1FRN-2*34
$GPWPL,5004.88,N,01427.00,E,ER-Ok0n*0A
$GPWPL,5007.92,N,01427.12,E,OK1HOL-9*2B
dá se zvolit NMEA 6 až NMEA9 znaků a dá se nastavit filtr jaké typy WP se budou do GPS posílat
– Vstup RS232 pak do režimu GPS IN (očekává NMEA)
– Funguje už funkce možnosti současného poslechu stereo FM rádia APRS a dalšího kmitočtu. APRS jede úplně na pozadí, jen se zobrazují POPUP, není-li na zvoleném kmitočtu na pravé straně provoz hraje rádio. Jakmile se objeví signál, rádio se do opětovného zavření SQL ztlumí.
Dále přibylo několik dalších, spíše kosmetických změn. Jestli mne něco zaujme, dopíšu to.
— prozatím vše —
Update 1.1.2011
Už mne začalo lézt krkem programování rádia jen pomocí tlačítek a chtěl jsem si už konečně udělat pořádek v pamětech. Přemýšlel jsem který SW vybrat. nabízí se:
Jelikož jsem osoba nedočkavá a ADMS-350 vyžaduje jejich proprietární kabel, zvolil jsem druhou variantu. Ihned po zpalacení 15USD přes paypal (díky vánořní slevě a kurzu to místo 285Kč bylo cca 230Kč) je možné SW stáhnout a zadat automaticky vygenerovaný unikátní kód, který je vázaný na jméno.
Co se týče propojení s PC, je tu jedna komplikace. Soudruzi z Japonska z nějakého poťouchlého důvodu zvolili pro programování komunikační rychlost 44 000kbps. Bude-li se programovat stanice přímo z RS232 com portu na PC, který je alspoň trochu standardní, nemělo by to dělat problémy. Bohužel, nenašel jsem doma žádný počítač, kde by byl COM port tak že mi nezbylo než použít převodník z USB. Ty které standardně používám (STLab USB-SERIAL-4 a Bilionton USB232H2-B) nefungovaly. Vygoogloval jsem, že tyto atypické rychlosti podporují FTDI převodníky. Shodou okolností jeden mám na programování ARDUINA a s ním to funguje bez problémů. Mám to odzkoušené na W7 64bit a na W7 32bit. Program je lepší spustit jako správce (v opačném případě do nedovolí uložit přidělený kód a ten se musí zadat při každém spuštění znovu).
Ovládání je celkem intuitivní, přehledné a *** velký potlesk *** autor u psaní přemýšlel. Díky tomu je možné velmi jednoduše obejít jednu velkou nepříjemnost t.j. vlastnost, kde levá a pravá část rádia má oddělené paměti, tak že je nutné vše klofat 2x, chce-li člověk mít na obou půlkách stejné obsazení pamětí. Pravým tlačítkem myši se dá zvolit : „Copy left side to right side“, nebo opačně.
Tak to je prozatím vše.