OT2M jako DIGi

Jednoduchá APRS DIGI

Jelikož si také kladu otázku co bylo dřív, zda slepice nebo vejce, převedl jsem ji i na APRS. Co by mělo být dřív? Hromada uživatelů, pak stavět APRS DIGI, nebo dostatečné pokrytí APRS DIGI a díky tomu se budou objevovat uživatelé?

Věřím spíš druhé variantě a má li se ujmout, je potřeba najít takovou variantu, která bude jednoduchá jak na stavbu, tak na ovládání a setup, levná a spolehlivá. Od vzniku APRS nebylo moc na výběr, TNC, PC s LINUXEM, či DOSem, a v něm DIGINED…. proč ne, jenže to má své nevýhody v podobě velké spotřeby, relativně komplikované nastavení (dlouhé ini file a.t.d.)
 
Koncem roku se konečně objevilo něco, co jsem hledal. Jedná se o Tracker2 od firmy Argent Data Systems. ( www.argentdata.com ) Uvnitř je jednočip, který umožňuje používání v několika módech. Mimo klasického trackeru, t.j. připojit GPS, rádio a už nám to kreslí kde autem jedeme, k němu můžeme připojit meteostanici, umí to KISS mode a spoustu dalšího. Co je ale nejdůležitější, umí to pracovat jako DIGI, o čemž  je vlastně tento článek. O stanici se ani nezmiňuji, na každé burze se dá koupit za 200-800Kč alespoň jedno či dvoukanálová PROFI stanice která by fungovala na 144,8MHz. Cena včetně mechaniky je 95 USD, což se může zdát hodně, napočítáme-li cenu PC, a elektriky, kterou za rok sežere pak to zas není tolik.

 

Jako správný pionýr slepých uliček jsem bez rozmyslu propojil čtyři dráty mezi TRX a ot2m, nějaké odpory, měření úrovní a další pitomosti jsem nechal do okamžiku, kdy zjistím že je ulička slepá. Nebyla. Použil jsem ICOM IC-281H, a propojil pouze PTT, audio out, mic in, GND a +8V. Vše je vyvedeno na RJ mikrofonním konektoru. Pozitivní je, že ot2m má digitální DCD, proto není nutné používat SQL stanice, ten je trvale otevřený.

 

 
 

 

Jelikož jeden obrázek vydá za 10 stran textu, máte ho mít: Jak je vidno, konfigurace je velmi jednoduchá. Červeně jsou označena místa, která je potřeba změnit. Vezmu to postupně,

– Značka je asi jasná, -2 jsou označovány DIGI.

– PATH nebo-li cesta. Tady to záleží na umístění (výška, vzdálenost od jiných DIGI, vzdálenost od GATE….) Zjednodušeně řečeno, přes kolik HOPů bude vidět do dálky po rádiu tento DIGI. Pro začátek zkuste WIDE2-2, ale lépe bude když toto prokonzultujete s nějakým SYSOPEM, když se dá číslo moc veliké, může to udělat dost neplechy, bez hlubších znalostí rozhodně ne více než 3-3, jinak na vyplněné souřadnice posílám řízenou střelu krátkého doletu!


(pozn. bude-li 3-3, z Prahy bude první HOP na BBF-2, druhý SR3NWS, třetí někde do poloviny polska a jelikož to počítá do nuly, čtvrtý až bůh ví kam….)

S tímto souvisí i nastavení pravidel DIGIPEATINGU, která se dělají v menu DigiConfig. Bez elementárních znalostí trasování nemá smysl popisovat proč a jak je toto menu vyplněno, pro začátek se nic nezkazí nastavením jako FILL-IN. Doporučuji použít dle obrázku. 

– Symbol – nechte dle obrázku, jsou to znaky, které v důsledku na mapě nakreslí znak APRS DIGI

– Text – tady je info o DIGI. V tomto místě je vhodné umístit PHGR informaci,

(Power, Height, Gain and Beacon Rate) která na mapě ukáže oblat, kterou DIGI pokrývá, za lomítkem je pak libovolný text. Struktura PHGR je dost složitá, proto vzhledem k přirozené lenosti doporučuji použít PHGR kalkulačku kde pak jen zkopírujete vytvořený PHGR string do patřičné řádky. (bystří už pochopili, že za lomítkem si můžete dát cokoli (email, telefon….

Text ale dělejte co nejkratší. 1. stanice v autě, nebo hendky (TM-D700, TM-D710, TH-D7, VX-8) mají na tento text jen krátké textové pole a zbytek by stejně nebyl vidět, 2. Je nutné mít na pamětí, že čím více je blábolů v tomto poli (to platí i nastavení statustextu v mobilkách, ručkách, WX stanicích… tím bude odesílaný paket delší a čím bude delší, tím větší je pravděpodobnost, že díky mobilefektu, či rušení od jiné stanice paket neprojde.

– TX every – jak často se vysílá vlastní maják, 600s je tak akorát…

– Souřadnice – Bacha na formát…dobře… souhlasím. Taky jsem línej to pořád přepočítávat ručně, napsal jsem proto jednoduchou kalkulačku.

– Šoupátkem pak nastavíte správný zdvih, optimální je pomocí tlačítka „Tunning/Diagnostics“ zkusit oba tóny a zkontrolovat zda není signál přemoldulovaný (nemáte-li měřící techniku pak si další stanicí poslechněte a porovnejte vlastní úroveň a úroveň ostatních DIGI)

Ještě bych připoměl, že je možné pomocí jumperů, které jsou v manuálu popsané, nastavit nahrubo charakteristiku audio in a out, toto si musíte vyzkoušet sami, protože to závisí na použité stanici.

Veškerá dokumentace včetně schémat, manuálu, konfiguračního SW je na webu výrobce volně ke stažení.

Jo a jestli někdo dočetl až sem a netuší co je to APRS, (gratuluji za výdrž) nechť jukněte na zde

Na zobrazení dění v APRS síti už není nutný žádný SW, stačí jít na http://aprs.fi/ , na úvodní stránce zadat vlastní značku.


HOWHG, pro dnešek fše.