Jak mnozí předpokládali, nevydržel jsem a pořídil jsem si D72 také. Z ručních TRX jsem měl jak D7, tak VX8 a jsem už asi trochu zaujatý předchozími zkušenostmi, proto mne apriori neokouzlily funkce, které jsem tak nějak předpokládal za automatické. Budu tedy popisovat spíše záležitosti, které mne zaujaly, nebo které jsem neočekával.
Nejdříve se budu věnovat pozitivům.
– připojení do PC přes USB – vzhledem k absenci RS232 na moderních PC je to jistě krok kupředu. Dojem kazí pouze nutnost nainsalování relativně nestadardního ovladače a absence automatického připojení paměti nako mass storage, která by pro download logů z GPS jistě potěšila. Zcela nepochopitelně není přes USB a virtuální COM možné připojit TNC. Stačilo jen přidat switch a v menu položku kam TNC namapovat, jestli na virtual port nebo na RS232 realizovaný souosým konektorem.
– Ovladání – je celkem intuitivní a z mého pohledu mnohem příjemější než u Yaesu.
– Konstukce – jelikož jsem již měl TRX rozebrán do posledního šroubku (o tom se zmíním později) mechanické provedení s výjimkou krytu je velmi pěkně udělané. Jádrem je hliníkový odlitek, ve kterém jsou sedvičovým způsobem umístěny tři desky, které jsou navzájem propojeny zazvakávacími flexi pásky. Šroubů není ani moc, ani málo a díky masivnímu odlitku nehrozí prohýbání desek ani při brutálním zacházení. Velmi dobře je realizovaná i odolnost proti vniknutí vody. Na první pohled je zřejmé, že stanice nevydrží ponoření, ale deště se bát člověk nemusí. Těsnění je vymyšleno celkem dobře a při rozborce a sborce není nutná asistence chobotnice. Celou tuto mechanickou konstrukci ale soudruzi z Japonska pokazili vnějším krytem, který je z obyčejného plastu, nikoli z toho odolného jako např. VX8 či profi stanic. Dá se přespokládat, že zanedlouho bude omlácená jako píšťala, jelikož na ní bude jakýkoli mechanický atak vidět. Aby to ještě dovršili udělali kryt displeje vypouklý, když stanici položíte displejem dolů, je plastové sklíčko nejvyšší bod, z čehož je zřejmé, jak asi časem bude vypadat. Proti VX-8 je stanice velmi robustní a těžká, na kapsu u košile zapomeňte. Konstrukce klipu a prostor pro betrii podle mého názoru neumožní jiný rozměr, tak že ani do budoucna se nedá očekávat žádná s větší kapacitou či pouzdro na AA články. Standardně dodávaná 1800 mAh LION se ale zdá být dostatečná.
– Z funkčního hlediska bych ocenil možnost logování trasy a hlavně podpory digipeatingu. To je obvzálšť zajímavé pro potenciální nasazení při krizových situacích, kdy je v terénu více stanic a jedna druhé dělá DIGI. Dokážu si představit velmi efektivní koncept například při vyhledávání osob na horách, kde záchranný tým bude vybaven těmito stanicemi a na velení bude PC s mapou, na které bude možné sledovat pohyb včech zúčastněných a díky digipetingu nebude nutné stavět mobilní digi. Funkce jako smart beaconnnig, update FW a další již beru jako samořejmost.
– Citlivost GPS je velmi dobrá (nesmí ale být na B pásmu nastavený kmitočet 439 +- 0,5 MHz viz. níže)
– Programovací SW je zdarma, je přehledný a srozumitelný
A nyní ke stinným stránkám.
– problém GPS – Soudruzi v Japonsku se nedokázali poučit z chyb minulých modelů a zcela nepochopitleně udělali stejnou kmitočtovou skladbu jako u TM-D700, 710, z čehož plnyne problematická funkčnost GPS v případě, že je na B pásmu 70cm (výstupy převaděčů) V tomto okamžiku je GPS rušena vlastním harmonickým produktem oscilárotu a výrazně se degraduje její citlivost a chybovost. Pravděpodoně tento efekt vedl u mého kusu k totálnímu kolapsu GPS, do almanachu se zapsala naprosto nesmyslná data a ani po 8mi hodiách na dokonnalém signále se z tohoto pastavu neprobrala. Bohužel neexistuje způsob (nebo jsem ho nenašel) jak almanach resetovat, zkoušel jsem reset, full reset, přehrání nového FW a nic. GPGA neustále zovrazoval poslední pozici, a NMEA výstupu bylo zřejmé, že je něco v nepořádku, jelikož to ukazovalo DOP 99,9, počet satelitů 99 a.t.d. Nezbylo než stanici rozebrat a podívat se, co se dá dělat. Po analýze jsem zjistil, že GPS má almanach a RTC držený vnitřní baterií, ta je bohužel na spodní straně druhé desky, což znamená totální rozborku. Pakliže člověk netrpí parkinsonem a oči má na úrovni ostříže ve středním věku a disponuje nářadím, které se používá na oprace mozku není až tak velký problém se k baterii dostat, vyjmout, zkratovat kontakty, vrátit ji zpět, pozapojovat kšandy a TRX složit do původního stavu. Po tomto úkonu se GPS vrátila do defaultu a funguje již bez problémů.
– Zobrazovní APRS na displeji – tragédie. V době, kdy každý druhý mobil má OLED 800/480 px je displej relativně malý a aby toho nebylo málo, byť jde o dotmatrix zobrazované údaje jsou na úrovni ruského digitálního budíku s digitronama. Veliké bukvice a chci li se dostat na další informace musím přepínat jednu obrazovku za druhou.
– Battery saver – při použítí APRS se chová hodně stochasticky v podstatě nelze mít zapnutý ani nejkratší saving.
– Sice se povedlo přenést chyby z minulých modelů, ale výhody ne. Velmi bych uvítal PM, které byly na TMD-710. Je velmi nepraktické pokaždé, když chci přejít z provozu APRS dělat hromady úkonů, které k tomu vedou. Přepnutím profilu by to bylo mnohem snažší. Pro přechod dejmetomu z provozu pouze na jednom kmitočtu na jednom pásmu musím udělat následující:
zapnout DUAL provoz a nastavit APRS kmitočet
zapntou GPS (dojlik)
zapnout TNC
jít do menu a najít a vypnout relativně hluboko schovaný battery saver
Pakliže chci stanici používat jako zase jako obyč ručku, všechno udělat v opačném gardu.
Shrnul jsem několik poznatků za první dny používání. Do budoucna přidám ještě VF paramtery a možná se rozpíšu o dalších poznatcích. Nerad bych, aby to vypadalo příliž negativně, nepopisoval jsem věci, které jsou už v poslaední době brány jako standard a u D72 fungují bez problémů t.j. k naprosté spokojenosti.
aktualizace 26.3.2011
Asi jsem to přechválil. Na světlo bóží se začínají dostavovat první evidentní negativa a problémy.
– K šílenství mne dohání naprostá priorita APRS obrazovek. V podstatě není možné cokoli v menu nastavit, je-li stanice na APRS kmitočtu.
– Velmi nepříjmený SW BUG – Je-li stanice napříjmu na 70cm pásmu na A (třeba se poslouchá převaděč, nebo je-li na kmitočtu nosná) čas od času (1:10) se po stisknutí PTT ozve jen pípnutí. V ten okamžik stanice zdánlivě přestane poslouchat. Ona poslouchat nepřestnae, jen se přepne na kmitočet, který byl nastaven na straně B a to i v případě, že je B v tu chvíli vypnutý. Dalším ťuknutím do PTT se vše vrátí do původního stavu. Je li stanice na B, pak je efekt !!! jen!!! takový, že místo zaklíčování stanice pípne a je nutné udělat druhý pokus, při kterém se už většinou zaklíčovat podaří. Toto se neděje je-li zvolen kmitočet na 2m. Mají v tom FW kucí japonský ještě trošku bodrel.
aktualizace 3.6.2011
– A máme tady další BUG (pro někoho možná docela zákeřný)
situace: Na A bandu jakýkoli kmitočet, ne B bandu APRS. Jedeme za milenkou, APRS si chceme vypnout, nejjednodušší verianta – stisk tlačítka dual. V dolní části displeje se objeví hodiny a je aktivní jen A band. Dorazíme na místo, kde chceme být inkognito, stanici vypneme. Pak se vrátíme do auta, stanici zapneme, na první pohled je vše OK, nahoře kmitočet který tam byl, dole hodiny. Ale ouvej, stanice z ničeho nic po pár sekundách pošle maják a napráská Vás, byť dole jsou hodiny a band je vypnutý. V tomto stavu stanice něpřijímá, ale pouze vysílá – chová se jako tracker. Opravdu vypnout spodní band lze jen tím, že stiskem DUAL dolní band zapneme, a opět vypneme. Bohužel, vypnutý vydrží jen do dalšího ON/OFF stanice.
aktualizace 6.10.2011
Zdá se, že poslední verze FW výše uvedené BUGy řeší.